Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości co do tego, że angielski jest językiem międzynarodowym. Powszechnie stosuje się go w nauce, polityce, technologii, mediach i pop-kulturze. W pracy nie jest on coraz częściej atutem, a jednym z podstawowych wymogów, które trzeba spełnić, aby uzyskać zatrudnienie.
Z czego to wynika?
Co spowodowało taką popularność?
Kolonie angielskie — popularyzacja języka angielskiego
XVI wiek to kluczowy moment w popularyzacji języka angielskiego. To właśnie wtedy rozpoczęła się ekspansja brytyjskiego imperium kolonialnego. Terytorium państwa z czasem zaczęło wykraczać znacznie poza Europę i obejmowało m.in. Amerykę Północną i Australię. Wraz z podbijaniem tych regionów do kraju docierała też brytyjska administracja, prawo czy edukacja. Wszystko to było wtłaczane w lokalną kulturę wraz z językiem angielskim. Aby wzajemnie się porozumiewać z rdzennymi mieszkańcami i wprowadzać swoje rządy, Brytyjczycy musieli też ujednolicić system komunikacji, wprowadzając na zdobytych terenach swój język.
W rezultacie w XVI wieku nastąpiła znaczna popularyzacja języka angielskiego poza obszarem Wielkiej Brytanii, w tym na terytorium, na którym dzisiaj są zlokalizowane Stany Zjednoczone.
Propagowanie języka angielskiego po II Wojnie Światowej
Do czasu rozpoczęcia się II Wojny Światowej popularność języka angielskiego wciąż systematycznie rosła, ale nie był to już rozwój tak dynamiczny. Wszystko zmieniło się po zakończeniu wojny. Wtedy rosnąca potęga Stanów Zjednoczonych przyczyniła się do jeszcze większej popularyzacji języka w wielu regionach świata.
Supermocarstwo polityczne i gospodarcze doprowadziło do tego, że język angielski stał się językiem dyplomacji. Zaczęto go również stosować w handlu, organizacjach międzynarodowych (NATO, ONZ).
Wtedy dużym zainteresowaniem i prestiżem zaczęto darzyć wszystko, co pochodziło z Ameryki. Lokalne uniwersytety przyciągały osoby z różnych części świata i były postrzegane, jako najlepszy wybór. Wraz z popularyzacją amerykańskiego środowiska akademickiego rosła też świadomość dotycząca tego, że trzeba stawiać na angielski, jeśli planuje się karierę na wysokich szczeblach.
Pop-kultura, nauka, polityka, technologia i media — angielski językiem międzynarodowym
Naturalnym wydało się też to, że z czasem angielski zdominował pop-kulturę. Filmy, muzyka, telewizja — programy, seriale, piosenki nagrywane w języku angielskim wnosiły do Europy ogromną ilość świeżości. Możliwości amerykańskiego rynku były praktycznie nieograniczone, a popyt na wszystko, co pochodziło z Zachodu, nieustannie wzrastał. Media w języku angielskim, w tym takie kanały jak BBC czy np. CNN, również cieszyły się ogromną popularnością wśród odbiorców, którzy mieli okazję obcować w trakcie ich oglądania z obcym językiem.
W nauce z czasem pojawiało się coraz więcej publikacji w języku angielskim. Umożliwił on dotarcie do szerszego grona odbiorców, wzbudzanie dyskusji i nawiązywanie międzynarodowych współprac. Podobną funkcję angielski pełnił w polityce — pozwolił łamać bariery komunikacyjne i porozumiewać się wzajemnie między politykami oraz ich elektoratami.
W technologii, w tym w programowaniu i terminologii technicznej, angielski stał się językiem uniwersalnym, pozwalającym współpracować i porozumiewać się milionom ludzi z całego świata zaangażowanym w różnego rodzaju procesy technologiczne.
Podsumowanie
Angielski bez wątpienia jest językiem międzynarodowym. Wynika to z jego popularyzacji, która rozpoczęła się w XVI wieku i była kontynuowana po zakończeniu II Wojny Światowej.
Zainteresowanie językiem nie maleje również dzisiaj. Zarówno młodzi ludzie, jak i ci w średnim wieku oraz starsi doceniają liczne korzyści wynikające ze znajomości tego języka obcego.
Dzięki niemu znikają bariery komunikacyjne, rosną szanse na intensywny rozwój kariery, a przy tym wszystkim na odnalezienie się w międzynarodowym środowisku.