Szyte na miarę vs. gotowe kursy językowe – co wybrać i dlaczego?

Custom-made or ready-made courses?

Przy kursach realizowanych dla firm, rzadko, jednak czasem zdarza nam się dostać pytanie o to, czy mamy gotowy program, który możemy dać do wglądu potencjalnemu klientowi.

Odpowiadam od razu – i tak, i nie.

Zgodnie z naszą filozofią i samą nazwą naszej szkoły, przygotowujemy kursy dla każdej z firm zgodnie z ich potrzebami, a nawet z potrzebami indywidualnych osób, czy też grup.

Zatem oczywiście, jeśli oczekiwany jest kurs języka ogólnego, tzw. General English, czy języka ogólno biznesowego, tzw. Business English, to owszem mamy program szkieletowy, który zawsze uzupełniamy o oczekiwania klienta i jego pracowników.

Jednak w większości przypadków firmy nie tego od nas oczekują – chcą tematyki, słownictwa, a nawet gramatyki dopasowanej do swoich potrzeb, swojej linii działalności, często dopasowanej do potrzeb poszczególnych działów. W takim przypadku program ramowy to za mało i nie daje poglądu na to, co faktycznie będzie realizowane.

Jakie zatem są różnice między gotowymi kursami opartymi o gotowe programy, a kursami szytymi na miarę?

Gotowe kursy, najczęściej oparte o podręcznik, oferowane w dużej mierze przez szkoły stacjonarne, choć nie tylko, nie są oczywiście złym rozwiązaniem.

W takim przypadku mamy określone wszystkie tematy gramatyczne i tematyczne przypisane do poziomu, którego będziemy się uczyć podczas kursu. Nastawiamy się tu na naukę w ramach poziomów określanych według skali standardu CEFR i przyjmujemy kształt kursu w całości niezależnie od tego, czy uważamy, że nie przyda nam się bardziej skomplikowana gramatyka, czy też  nieinteresujące nas konkretnie tematy. Po prostu pojawią się w kursie i będziemy się ich uczyć zgodnie z założeniami programowymi.

W przypadku kursów szytych na miarę, ich założeniem jest dopasowanie się do oczekiwań i potrzeb klienta. Oznacza to, że firma może określić, czy chce aby kursy dla jej pracowników skupiały się na konwersacjach, czy może szlifowały gramatykę, może określić tematykę potrzebną w codziennym funkcjonowaniu jej pracowników.

O ile do kursów ogólnych lub ogólno biznesowych można przygotować szkielet programu z podstawową gramatyką i tematyką do omówienia, to już do kursów nastawionych na rozwój umiejętności językowych w danej, często wąskiej branży ciężko mówić o gotowym programie. Nawet, jeśli mamy klientów wyłącznie z danej branży, możemy spodziewać się, że każdy będzie miał nieco inne oczekiwania. Taki program możemy zatem przygotować dopiero pod konkretnego klienta, aby uwzględnić jego indywidualne potrzeby.

Co więcej, często zdarza się, że w ramach jednej firmy należy przygotować odrębne kursy dla różnych działów firmy, ponieważ dział księgowości niekoniecznie potrzebuje i chce uczyć się o marketingu.

Stąd każda firma zainteresowana wykupieniem kursów dla swoich pracowników, powinna w pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie na pytania:

Jeśli potrzebujecie pomocy w odpowiedzi na te pytania, skontaktujcie się z nami, pomożemy wybrać najlepszy kurs dla Was.

Zainteresują Cię również...

Previous
Next

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów poniżej w naszej Polityce Prywatności.